Meteen naar de inhoud

Rijden in Chiang Mai, Thailand. – Mag ik, moet ik?

Bangkok 4

Nu ik al 20 jaar mijn rijbewijs heb en met handgeschakelde transmissies en automaten heb gereden, van Volkswagen-bugs en Corvettes tot Nissan 300 ZX Turbo’s en meer verfijnde luxe Lincoln-auto’s, zou je denken dat ik overal ter wereld zou kunnen rijden.

Mijn rijrecord is uitstekend. Geen ongelukken en geen punten af ​​in de afgelopen 6 jaar en dat kwalificeert me voor de beste beoordeling en het beste verzekeringstarief in Canada. Een ervaren coureur met het beste rijrecord.

Naar Chiang Mai, Thailand komen en een auto huren om de bezienswaardigheden te bekijken en de stad te verkennen, zou een eitje moeten zijn dat je zou verwachten. Nou, iedereen die dat denkt, heeft het helemaal mis.

Het rijden hier moet je zien om het te geloven. Probeer het niet tenzij u hier iemand kent die u heeft geleerd waar u op moet letten.

Hier is mijn lijst:

De lijnen op de wegen zeggen hier niets. Je kunt erop rijden, je kunt er naast rijden, maar verwacht niet dat chauffeurs ertussen rijden. Waarom? Omdat je aan de linkerkant van de weg motorfietsen aantreft, dus auto’s rijden over de weg, wetende dat dit de voorkeursroute van de motoren is. Dat is een reden. Een andere is dat zowel rode taxi’s (omgebouwde pick-up trucks die als taxi’s worden gebruikt) als tuk-tuk’s (driewielige motorfietsen die als taxi’s worden gebruikt) van de snelle rijstrook naar het midden van de twee rijstroken gaan in een poging meer passagiers op te halen en toch niet verliezen bij het positioneren in een snelle rijstrook.

Verkeerslichten betekenen hier niets. Voertuigen kunnen over de green springen en tegen de verkeersstroom in draaien als ze hmmm zijn. het eerste, tweede, derde of zelfs het vierde voertuig in de rij voor een rood licht, aangezien u een kruispunt wilt oversteken met het licht dat net groen is geworden. Verwacht dat voertuigen door het rood gaan als het net rood wordt, hmmm. wat een, twee of misschien drie seconden geleden.
Pas op voor de fietsen met 3 wielen. Deze worden normaal gesproken aangedreven door slanke mannen van in de zestig die dit al jaren doen. Dit was misschien 50 jaar geleden een modieus en populair vervoermiddel, maar nu is het een gevaar op de weg als ze zich voortbewegen met 4 mph in straten vol met auto’s en motorfietsen, die allemaal haast hebben om te vertrekken ergens.

Pas op voor verkopers die hun karren met een snelheid van 2 mijl per uur door de straat aan de linkerkant van de weg duwen.

Pas op voor honden die op de weg liggen en als laatste seconde weigeren te bewegen of met tegenzin te bewegen.

Als u de verkeersstroom op een snel bewegende weg bijhoudt met 45 km / u in bumper tot bumper verkeer, VERWACHT u dat iemand uw auto achterlaadt. Oh misschien 10 ft van je achterbumper of misschien 5 ft van je bumper. Aardige, beleefde, rustige mensen die Thai zijn, als ze achter het stuur kruipen, maken ze een overgang van meneer Hyde naar dr. Jekyll.
Naar mijn mening hebben de meeste automobilisten hier alleen de verplichte basisverzekering, wat bij een ongeval nagenoeg zinloos is. Dus proberen ze voorzichtig te zijn en geen andere auto’s te raken door op een meter afstand van voertuigen aan hun passagierszijde te rijden. Of ze kunnen de afstand niet inschatten omdat ze onervaren chauffeurs zijn, of ze zijn uiterst voorzichtig, hoe dan ook, ze zullen over straat rijden en een deel van je rijstrook gebruiken en je uit je rijstrook dwingen.

Inhalen is mogelijk, ongeacht of u het doet door het voertuig voor u aan de linker- of rechterkant te passeren. Dus als u over de weg rijdt, VERWACHT u een voertuig recht op u af te zien komen in uw rijstrook dat een langzamer voertuig passeert. Ze zullen passeren en verwachten dat u langzamer gaat rijden of uw rijstrook verlaat, omdat ze haastig ergens naartoe gaan.

Een ander voertuig inhalen zal gebeuren door voertuigen die bergop rijden en niet zien wat voor hen ligt, inhalen zal plaatsvinden in bochten en de bestuurders zien niet wat hen te wachten staat, inhalen zal altijd en overal plaatsvinden.
Voetgangers die oversteken met het stoplicht op groen HEBBEN GEEN RECHTS, voertuigen gaan eerst en u moet oversteken wanneer dit veilig is.

Nu je dat allemaal hebt gezegd, denk je misschien bij jezelf: probeert deze man me bang te maken, probeert hij grappig te zijn, wil hij niet dat ik in Chiang Mai rijd? Het antwoord op deze vragen is:
Ik wil dat je weet waarmee je te maken krijgt als je besluit hierheen te rijden. Ik wil dat u uzelf of iemand anders niet verwondt, denkend dat u een voertuig kunt huren / besturen zonder hier eerder of zonder enig advies te hebben gereden.

Toen ik voor het eerst aankwam en het verkeer zag, dacht ik dat ik hier nooit zou kunnen rijden. Nou, nu rijd ik hierheen. Ik weet waar ik op moet letten en chauffeurs die op groen of rood rijden, verbazen me niet en maken me niet boos. Ik verwacht het alleen.

De Thaise chauffeurs hier hebben waarschijnlijk geen formele rij-instructie gehad, ze hebben misschien geen fatsoenlijke verzekering en ze kunnen opdringerig zijn als het op autorijden aankomt, omdat ze misschien haast hebben om geld te verdienen zodat ze hun gezin kunnen voeden. Dus niets tegen hen, ik probeer hun rijgedrag te begrijpen en de mijne dienovereenkomstig aan te passen. Ongeacht hoe ze rijden, ze zijn happy go lucky, vrolijke, hardwerkende mensen en ik hou van ze.

Mobiele versie afsluiten